Britse overheid waarschuwt voor veelvoorkomende problemen in de cryptomarkt
De Financial Conduct Authority (FCA) heeft nieuwe richtlijnen uitgebracht over de marketing van cryptoassets. De toezichthouder wijst op drie veelvoorkomende problemen en geeft aan dat er actie zal worden ondernomen tegen bedrijven die zich niet aan de regels houden.
Sinds 8 oktober 2023 is er een verandering in de wetgeving waardoor de promotie van cryptovaluta onder het toezicht van de FCA valt. De autoriteit heeft sindsdien drie veelvoorkomende problemen geïdentificeerd in de financiële promoties rondom cryptovaluta. Deze problemen omvatten onduidelijke of misleidende claims over de 'veiligheid' en 'gemak' van crypto-services, slecht zichtbare risicowaarschuwingen en het ontbreken van voldoende informatie over de risico's van specifieke producten.
De belangrijkste punten
De Financial Conduct Authority (FCA) signaleert drie voornaamste knelpunten in de marketing van cryptoassets:
Ten eerste worden er vaak misleidende claims gemaakt over de 'veiligheid' en 'beveiliging' van crypto-diensten, waarbij de bijbehorende risico's niet duidelijk worden gemaakt. Ten tweede zijn de risicowaarschuwingen in veel gevallen slecht zichtbaar door kleine lettertypen of onleesbare kleuren, waardoor ze niet de aandacht krijgen die ze verdienen. Ten derde schieten veel bedrijven tekort in het verstrekken van adequate informatie over de risico's van de specifieke crypto-producten die ze promoten.
De FCA benadrukt dat naleving van de regels geen keuze is, maar een verplichting, en is bereid om actie te ondernemen tegen bedrijven die zich niet aan de nieuwe richtlijnen houden.
Reacties 0